U.S. Government Funds Anti-lranian Regin
News Outlet IranWire

Contrary to its claims of independence, the popular dissident Persian news outlet recer
the vast majority of its funding from the U.S. State Department

IAIN CARLOS AND SAM CARLEN
FEB 06, 2024

NOR. Tr)

Q 2 ®) oy She

[llustration: DALL-E 3

IranWire prides itself on being an independent news outlet covering the Islamic

Republic. The problem is, IranWire isn’t independent.

There are several ties between the regime-critical outlet and the United States

government and organizations promoting western foreign policy. Moreover, IranWi


https://www.noirnews.org/p/iranwire-us-government-funded/comments
javascript:void(0)
https://substack.com/profile/167855632-iain-carlos
https://substack.com/profile/10446877-sam-carlen
https://substack.com/@iaincarlos
https://substack.com/@irrationalactor
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F37f3f905-363d-48d0-9d5a-7e6b192b4561_1024x1024.jpeg

draws the vast majority of its funding from the U.S. Department of State, per its

affiliate company’s audited financial statements.

These ties have gone largely undiscussed, despite the meaningful perch IranWire ha
carved out to influence discourse around Iran. The news site garnered over half-a-

million visits in October 2023 per SimilarWeb, earned flattering coverage of its wor

from the Washington Post, and scored a content partnership with the Daily Beast.

IranWire articles are routinely used as sources in State Department reports, such as
2022 Iran Country Report on Human Rights Practices and 2022 Report on
International Religious Freedom. IranWire is also frequently cited by prominent me

outlets like The New York Times, Reuters, The Guardian, and The Wall Street Journal, w

at times characterize it as an “independent” news organization.

Maziar Bahari, an Iranian-Canadian journalist known for his documentaries, surviy

of torture at the hands of the Iranian regime, and writing for Newsweek, founded
IranWire in 2013 “in response to ongoing and brutal assaults on freedom of expressi
inside the Islamic Republic of Iran,” per the outlet’s website. IranWire says it publis
articles from Iranian diaspora journalists and citizen journalists within Iran.
Editorially, the publication “has a strong focus on documenting human rights abus:

in Iran, fact-checking official claims and analyzing government competence.”

Bahari’s outlet publishes articles in “several languages including Persian, English,
Arabic, Kurdish, Azerbaijani, and Spanish,” with the English-language website
featuring only a fraction of the content appearing on the Persian-language version.
IranWire has garnered a substantial global following, with approximately 120,000
unique visitors frequenting its website per month, and the outlet reaching a broade
audience of 6.5 million monthly through its website and social media accounts,

according to the outlet’s affiliate company.



https://projects.propublica.org/nonprofits/display_audit/24840620221
https://www.similarweb.com/website/iranwire.com/#overview
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/10/22/iran-wire-mahsa-amini-protest/
https://www.thedailybeast.com/irans-saturday-of-rage-online-anger-pours-into-the-streets
https://www.thedailybeast.com/author/iranwire
https://www.state.gov/reports/2022-country-reports-on-human-rights-practices/iran/
https://www.state.gov/reports/2022-report-on-international-religious-freedom/iran/
https://www.nytimes.com/2019/01/07/world/middleeast/iran-american-prisoner.html
https://www.reuters.com/article/idUSKBN20R1SH/
https://www.theguardian.com/global-development/2022/oct/16/irans-crackdown-on-journalists-intensifies
https://www.wsj.com/articles/arrest-of-french-academic-in-iran-complicates-efforts-to-save-nuclear-deal-11563285153
https://www.theguardian.com/global-development/2022/oct/16/irans-crackdown-on-journalists-intensifies
https://www.imdb.com/name/nm0046867/
https://www.npr.org/2011/06/03/136862056/then-they-came-for-journalist-maziar-bahari
https://www.npr.org/2011/06/03/136862056/then-they-came-for-journalist-maziar-bahari
https://www.newsweek.com/authors/maziar-bahari
https://iranwire.com/en/about
https://iranwire.com/en/about
https://www.journalismforchange.org/impacts
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F5610e213-84c5-49dd-be77-4780348f04f8_2880x1448.png

ATATA FEATURES BLOGS IMAGES SPEAKING OF IRAN SPECIALS ¥ ALL ¥ o o

The Chronology of Coronavirus in Iran

HEADLINES Oee

\, { F, ‘ ’
: 1 %4 ‘
| i
AV A
FEATURES / SOCIETY FEATURES / PROVINCES FEATURES / SOCIETY
Jailed Activist Teachers' Union Gay Iranian Man
Commences Hunger Condemns Violence Murdered by Family
o Strike Over her Against Protesting on Being 'Outed’ by
PEATUIRES SRIETY Mother's Treatment  Students Military Service Card
Deva StatEd Afgh an Te I Is Of Saba Kord Afshari, a civil In the wake of a violent 0r||1Tuesdahy, May 4, ahycung
H . activist imprisoned in Qarchak crackdown by law enfercement ethnic Arab man in Ahvaz was
the Per|5h ed Llfe d nd prison in Varamin, launched a officials on Iranian students murdered because of his
1 hunger strike on Saturday, May who protested against in- sexual orientation. Shortly
Dreams Of H]s Younger 8. person final exams, ... afterwards, ...

Sister

IranWire’s Home Page, May 2021 — Image: Saleem Vaillancourt, reproduced under
CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

IranWire is owned by Off-Centre Productions, a UK-based media and film producti
company owned by Bahari through parent company Gelsomina Holdings. Off-Cent

Productions was founded in 2010 and has an affiliate relationship with non-profit
partner Journalism for Change, founded in 2014 (with Bahari at the helm of its Boa

of Directors). Journalism for Change’s audited financial statements describe how it

works together with Off-Centre Productions to “jointly bid for projects, manage
projects, and assist one another in carrying out specific grants and projects.” In 202
and 2022, Journalism for Change paid Off-Centre Productions approximately $1.96

million and $1.04 million, respectively, “for consulting and other expenses on grant

and projects,” according to the nonprofit’s audited financials.

Journalism for Change - and, by extension, IranWire (which describes itself as a

“project by” Journalism for Change) - draws the vast majority of its funding from tt
U.S. State Department: in 2021 and 2022, the Department of State provided 95% anc
93% of the organization’s funding, respectively. Much of the funding came directly

from State Department programs listed in the financial statements as “Public


https://iranwire.com/en/about
https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/10221471/filing-history
https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/07355966
https://www.journalismforchange.org/
https://www.journalismforchange.org/
https://projects.propublica.org/nonprofits/display_audit/24840620221
https://projects.propublica.org/nonprofits/display_audit/24840620221
https://iranwire.com/en/about
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F5610e213-84c5-49dd-be77-4780348f04f8_2880x1448.png

Diplomacy Programs,” “Regional Democracy Program,” and “International Prograr
to Support Democracy, Human Rights and Labor.” Other funding was routed throu,
pro-western press freedom organizations, including NetFreedom Pioneers, the

National Endowment for Democracy, the Media Diversity Institute, and the Siamak

Pourzand Foundation.

JOURNALISM FOR CHANGE, INC.
SCHEDULE OF EXPENDITURES OF FEDERAL AWARDS
Year Ended December 31, 2022

Federal Pass-Through
Federal Grantor/Pass-Through Assistance Entity |dentifying Provided to Total Federal
Grantor/Program or Cluster Title  Listing Number Number Subrecipients Expenditures
Department of State
Public Diplomacy Programs 19.040 $ 134,891 $ 329453
Regional Democracy Program 19.221 511,648 1,181,020
NetFreedom Pioneers—
Regional Democracy Program 19.221 SSIS-JFC22 1,506 29,469
Total 19.221 513,154 1,210,489
International Programs to
Support Democracy, Human
Rights and Labor 19.345 357,594 1,036,835
National Endowment for
Democracy—International
Programs to Support Democracy;,
Human Rights and Labor 19.345 2022-1208 7,206 9,083
Media Diversity Institute—
International Programs to
Support Democracy, Human
Rights and Labor 19.345 N/A - 600
Siamak Pourzand Foundation—
International Programs to
Support Democracy, Human
Rights and Labor 19.345 STM-001 - 3,761
Total 19.345 364,800 1,050,279
Total expenditures of federal
awards $ 1,012,845 $ 2,590,221

Schedule of Expenditures of Federal Awards, Journalism for Change’s 2022 Audited
Financial Statements

The Department of State declined to comment on its relationship with IranWire anc
Bahari. Bahari could not be reached for comment after multiple outreach attempts.
NetFreedom Pioneers, the National Endowment for Democracy, the Media Diversit

Institute, and the Siamak Pourzand Foundation could not be reached for comment.


https://projects.propublica.org/nonprofits/display_audit/24840620221
https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F3b8a03fa-4ce1-4195-8818-f9bf4724481f_726x756.png

Multiple members of IranWire’s leadership have spent years working for the
International Research & Exchanges Board (IREX). IREX, founded and sustained w
the help of funding from the U.S. government (with U.S. government grants

accounting for 90% and 81% of the organization’s funding in 2021 and 2022,

respectively), describes itself as “a global development and education organization,
working “in more than 100 countries on issues such as education, leadership,

information, and youth.” Off-Centre Productions’ website characterizes IranWire as

project supported by IREX.”

A significant portion of IREX’s work revolves around supporting media organizatic
that serve western interests. Pro-western outlets, like Georgia’s Mtisambebi.ge and
Netgazeti.ge, as well as Voice of Lebanon, count IREX among their backers. Moreove!
its many reports on the health of nations’ media landscapes, IREX labels various
chapters of Radio Free Europe independent and reputable. Radio Free Europe was bor
as a propaganda operation of the C.I.A. and is still funded and controlled by the U.¢

government.

IREX leaders’ professional history also evidences the organization’s pro-western
agenda. Between the three most recent presidents of IREX, they boast former
employers including the U.S. State Department, Radio Free Europe, Voice of America,
Center for a New American Security, United States Institute of Peace, and NATO. "
current CEO of IREX, Kristin M. Lord, sits on Radio Free Europe’s board of director
per the IREX website.

IREX could not be reached for comment.

Prior to joining Bahari to co-found IranWire’s affiliate company Journalism for
Change, Mark Whitehouse spent 17 years working for IREX. By his own telling,
Whitehouse was an IREX lynchpin. As Director of Media Development, he “led
geographic expansion of IREX’s media practice into Africa, Asia, Middle East, and
Latin America,” according to his LinkedIn profile. Whitehouse remains President c
the Board of Directors of ERIM, IREX’s European arm.


https://www.irex.org/financial_statement_FY22.pdf
https://www.irex.org/who-we-are
https://www.off-centre.productions/journalism
https://www.irex.org/files/vibrant_information_barometer_2023
https://www.irex.org/people/kristin-m-lord
https://www.linkedin.com/in/mark-whitehouse-3b37273/details/experience/

Whitehouse could not be reached for comment.

Whitehouse isn’t the only IREX veteran at the helm of IranWire. Michael De Villier
board member and treasurer of Journalism for Change, grew “IREX Europe [now
known as ERIM] into an innovative development organization with expertise worki
in support of human rights, freedom of expression, civil society, and education in
closed and authoritarian societies and states in conflict,” per the Journalism for

Change website.
De Villiers still serves as ERIM’s Director. He could not be reached for comment.

IREX isn’t the only organization complicating IranWire’s claim to independence.
Mehrangiz Kar, another Journalism for Change board member, “teaches courses on
women’s rights in Iran at the Tavaana E-Learning Institute for Iranian Civil Societs

per the Journalism for Change website.

Tavaana is a formerly State Department-funded organization founded by Mariam
Memarsadeghi and Akbar Atri, two well-known advocates of regime change in Irar
Noir revealed that Memarsadeghi and Atri collaborated with the State Department
Mahmood Enayat, the general manager of the prominent Persian news outlet Iran
International, to push Twitter to censor posts containing personal information and
hateful speech about Memarsadeghi and Atri. Coincidentally, Enayat also founded"
Small Media Foundation, an organization that describes itself as supporting freedo
of expression and information access in “politically closed societies,” which design«

IranWire’s original website.

Kar could not be reached for comment. Atri could not be reached for comment.

Memarsadeghi declined to comment.

Another board member, Eric J. Novotny, has more direct ties to the U.S. governmer

having “previously served as a senior advisor for digital media and cyber security to


https://www.journalismforchange.org/team
https://erim.ngo/about-us/#team
https://noirnews.substack.com/p/iran-international-leader-has-usg-ties
https://smallmedia.org.uk/

the US Department of State, Bureau of Near Eastern Affairs,” per the Journalism fo

Change website.

A spokesperson for American University, where Novotny is currently a professor

emeritus, told Noir Novotny was “not available” for interviews.

Daily Beast partnership

From 2014 to 2020, the Daily Beast reposted IranWire content without making its
audience aware of the outlet’s ties to IREX and the United States government, and

described IranWire as a “partner publication.”

“IranWire seeks to empower Iranian citizen journalists by creating a forum in whicl
young Iranians inside and outside of Iran can discuss national and local news, learr
the ethics of reporting, study the craft of writing and Web presentation, and work

closely with professionals,” reads the Daily Beast’s description of IranWire.

The Daily Beast could not be reached for comment.

Bahari

Maziar Bahari, IranWire’s founder, comes from dissident stock, assuming he’s
accurately relayed his family history. His father and sister were both arrested for th

efforts as members of Iran’s Communist Party, per Bahari’'s memoir Rosewater.

Bahari chose a different kind of dissidence, instead becoming a reporter, who, givei
available evidence, seems to have been a truly independent journalist before foundi

IranWire.

In his memoir, Bahari paints himself a skeptical realist whose views on Iran lay

between the dogmas espoused by the United States and the Islamic Republic. He is
critical of the Iranian regime’s suppression of civil rights and self-serving applicatis
of Islamic doctrine, but he has no sentimentality for the Iranian monarchic regimes

yesteryear. He reproves the United States’ stalwartly hostile disposition toward Irar


https://www.thedailybeast.com/irans-saturday-of-rage-online-anger-pours-into-the-streets
https://www.thedailybeast.com/author/iranwire

and its former colonial relationship with it, while also criticizing Iran’s saber-rattli;
He censures Israel for its oppression of the Palestinians, while also condemning

Iranian anti-Zionism and antisemitism.

It is within this independent frame, on Bahari’s telling, that he covered Iran’s 2009
election for Newsweek — which Bahari said was rigged in favor of the pro-Khamenei
incumbent Ahmadinejad (the legitimacy of the 2009 election is debated). Bahari’s
reporting for Newsweek got him arrested by the Revolutionary Guard and imprisone
for 118 days.

The Iranian government could not be reached for comment.

What ensued, on Bahari’s telling, were his interrogator’s tenacious efforts to break
him, which included physical and psychological torture. Bahari calls his interrogatc

Rosewater, the namesake of the book, because that’s what his captor smelled like.

Rosewater attempts to force Bahari to admit to being a spy for the U.S., U.K. or Isre
and name members of Iran’s reformist movement as his accomplices. But outside o
pushing Bahari to make a nonspecific televised confession-under-duress to being a

agent of western intelligence, Rosewater is unsuccessful.

As international pressure to release Bahari mounts and his usefulness to the regime

becomes less apparent, Rosewater finally tells Bahari that he doesn’t think he’s a sp
But Rosewater says he knows something is wrong with Bahari.

“Even though we know you’re not a spy in the classical sense of the word, you're a

media spy,” Rosewater tells Bahari.

Bahari points out what he sees as the logical inconsistencies of Rosewater’s argume
politely enough to his interrogator’s face, while letting the reader know how absurc

thinks Rosewater’s accusation is.



But Noir’s reporting about Bahari’s work with IranWire, the State Department, and
IREX reveals something interesting. Caged and blindfolded, Bahari wasn’t who
Rosewater thought he was - at least it doesn’t seem that way given available eviden
Since acquiring his freedom, however, Bahari has become something resembling w.

Rosewater suspected.

[ Type your email... J

A

Discussion about this post

Comments Restacks

Write a comment...

© 2025 lain Carlos - Privacy - Terms - Collection notice
Substack is the home for great culture



https://substack.com/profile/142377345-rafa?utm_source=post-reactions-face
https://substack.com/profile/618408-deborah-craig?utm_source=post-reactions-face
https://substack.com/privacy
https://substack.com/tos
https://substack.com/ccpa#personal-data-collected
https://substack.com/

