در ویدیوی روبرو ریچارد برنسون میلیاردر مشهور انگلیسی که حضوری فعال در عرصه برخی مسائل اجتماعی دارد به عمق مسئله  بیشتر توجه دارد تا عموم مسلمانانی که از قرآن و قوانین رهایی بخش آن  آگاهی ندارند

 او اشاره ای به ذات آزادی خواه بشر دارد که هر ممنوعه ای با خود جذابیتی به همراه دارد همانطور که ممنوعیت الکل دهه  1930 آمریکا نتیجه عکس داد. مصرف آن را بالا برد و سبب قدرت و ثروت بیشتر کانگسترهایی چون ال کاپون شد..

وی میگوید
سود فراوان بخاطر ممنوعیت مواد مخدر خلاف کاران را به کار گرفته و جوامع با عرضه دولتی و آزاد آن میتوانند سود فراوان آنرا از جنایتکاران و خلافکاران دریغ کنند

مشکل استفاده از مواد مخدر باید مسئله ای پزشکی و آموزشی باشد. دلیلی ندارد که برای یکسال زندانی سالانه سی هزار دلار هزینه کنیم ولی برای هر دانش آموز فقط دوازده هزار دلار

 آمارهای رسمی و غیر رسمی کشورنشان از سیر صعودی آمار اعتیاد و مصرف الکل دارد. بخشی از فساد در دستگاه های اجرایی و قضایی را باید به پای گرانی و طبعا سود سرشار قاچاقچیان به خاطر ممنوعیت های قانونی آن نوشت. حتی اعدام مجرمان مواد مخدر که ایران را در زمره آمار بالای اعدامها در جهان قرار داده نیز در تقلیل آمار آن کارکردی نداشته است.
اگرچه مصرف خمر در قرآن (برای پرهیزکاران) غیر مستقیم حرام شده معاملات آن حرام نشده بلکه رزق حسنه (روزی نیکو) یاد شده که در آن عبرتهایی برای مردمی که تعقل میکنند وجود دارد وهیچگونه مجازات دنیوی یا اخروی برای معاملات آن وجود ندارد. این اضافات از حدیث است که (علیرغم نهی قرآن در اضافه کردن) به شریعت – فرهنگ دینی در طول زمان و اکنون به قانون ایران راه یافته اند
آزادی قانونی و جرم زدایی از آن نه فقط سبب نابودی دروغگویی و ریا کاری – تکیه بر روابط انسانی با ملتها بجای دولتها در توریسم بین المللی – رهایی نیروی انتظامی و قضایی وسازمان زندانها از 70-80 درصد پرونده ها و تمرکز بر جرائم جدی تری چون دزدی – امکان وجود آمار درست جهت درمان و حل مشکلات روانشناسی و پزشکی معتادان خواهد داشت

قرآن سوره 2 بقره آیه 219 میفرماید “یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثما کبیر و منافع للناس و اثمها اکثر من نفعهما” = در باره خمر (الکل و مواد مخدر) و قمار از تو میپرسند. بگو در آن گناهی بزرگ و منافعی برای مردم است و گناه آن بیش از منافع آن است. گناه و گناهگاری تنها برای پرهیزکاران (مخاطبان قرآن) مطرح است
قابل توجه هموطنان مومن به قرآن که در همان آغاز قرآن بزرگ و در اولین جمله مفهوم سوره بقره پس از الم “این کتاب را بدون تردید راه هدایتی برای پرهیزکاران “(و نه همه مردم) میداند. راهی که انتخاب آن بر اساس اختیار و اراده هر کس ونه اجبار (2:256 – لا اکراه فی الدین= در دین اجبار یا اکراهی وجود ندارد) تعیین و تعریف شده است. در هیچ کجای قرآن دستوری تحمیل این اعتقادات (مختص پرهیزکاران) به دیگران (ناپرهیزکاران- بی اعتقادها) وجود ندارد و در هیج کجای آن دستوری یا مجوزی برای قلع و قمع بساط دگر اندیشان نا معتقد به پرهیزکاران نداده است. فرض کنیم خداوند دانا میدانسته در هر جامعه ای ناپرهیزکار هم وجود دارد چه میشود؟
اصلاح قوانین مدنی ایران به گونه ای که بجای حدیث و فرهنگ مذهب سنتی با قرآن انطباق داشته باشد اکنون با توجه به خروج ارز به کشورهای همسایه و مهاجرت به سراسر جهان به خاطر استفاده از آزادیهای شخصی کاهش توریسم بین المللی و روند افزایش اعتیاد حتی با تشدید مجازاتهای کیفری و نگرشی نو بر تحمیل قوانین ظالمانه بسیار لازم است. قرآن در آیات متعددی اجرای هر قانونی خلاف خود را ظلم دانسته و برقراری ظلم را از جمله بزرگترین گناهان میداند

تحولات افغانستان و اخذ مالیاتهای یواشکی از کشت تریاک توسط طالبان در دوران بیست ساله اشغال توسط آمریکا، لزوم گفتگوی “جرم زدایی” و گاهی مذاکراتی با طالبان دراستفاده از مشترکات قرآنی را به پیش کشید. هر چند پس از قدرت گرفتن آنان نیز منکر مالیات بندی و عدم سختگیری خود در مناطق تحت کنترل خود در دوران اشغال شده اند
همچنین گفتگوهایی در سطح مجلس در ایران از سال 1395 برای رفع مجازات اعدام از مجرمان مواد مخدر شروع شد که اگرچه گامی به جلو و برای مدت کوتاهی خوش درخشید ولی از آنجا که از عمق کافی برخوردار نبود به نتیجه لازم نیز نرسید.
 بجای تکیه بر قوانین روشن و واضح قرآن بدون دخالت نظر افراد و احادیث و ریشه یابی مشکلات اعتیاد بعنوان امری پزشکی یا روانپزشکی و نه عقیدتی- نه ریا که همیشه همراه آن می آید و حتی انکار آمار موجود کشور بخاطر غیرقانونی بودن معاملات آن در کنار مشکلات و هزینه های فراوان دیگر از دستگاه قضا گرفته تا مدیریت زندانها و اجرای قانون، و یا درمان نهایی آن با جرم زدایی و تهیه آمار دقیق تر از مشکل،  تنها تکیه بر کاهش فشار از مجامع بین المللی بخاطر ازدیاد آمار اعدام ها داشت
هیچگونه سند و دلیل قرآنی برای ما در این منع قانونی وجود ندارد. ما بظاهر مسلمانان با افزایش قیمت و سود سرشار برای قاچاقچی و کوله بریک شبکه بزرگ تولید و توزیع قانون شکن که مالیت هم نمی پردازد در حاشیه پرورش می دهیم. خشونت هایی ضد قرآنی هم مرتکب می شویم. ما ناخواسته در جغرافیای راه تجارت تریاک از شرق به غرب هستیم در حالی که مصرف کننده نهایی در غرب عموما محدودیت های کمتری دارد. نه کسی اعدام میشود و نه برای گذران زندگی علیه نیروهای حافظ قانون (هموطنان خود) دست به اسلحه میبرد. مصرف کننده غربی در احساس نسبی آزادی کمتر در اینباره دروغ میگوید و ریا میکند. با بازگشت به مرزهای قرآنی آمار دقیق تری نیز برای تعیین موفقیت و یا شکست و معیار گیری از حل مشکل اعتیاد بدست می آید.  خواسته آزادی انتخاب در ذات بشر خواسته ای بسیار ابتدایی است که منع آن جاذبه بیشتری برای عده ای فراهم میکند و به ظن قوی و به همین جهت آمار معتادان آنان کمتراز کشور ماست. روزی باید بفکر باشیم چرا با وجود سختگیری های بیشتر آماراعتیاد ما بجای کاهش افزایش نیز داشته است

سوره 16 نحل آیه 67 وَمِنْ ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَ رِزْقًا حَسَنًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ ” و از ميوه‏ هاي درختان نخل و انگور باده مستی بخش و روزي خوب و پاكيزه مي‏گيريد در اين روشني است براي جمعيتي كه انديشه مي‏كنند” روزی پاکیزه ؟  آنهم برای پرهیزکاران؟ بله برای اندیشمندان و کسانی که تعقل میکنند مصرف نکردن و مشاهده دیگران هنگامی معاملات آن آزاد است روشنی و مایه عبرت است 

 روزنامه تابناک به تاریخ 30 دی 1396 خبر از  بررسی مجدد 15000 پرونده و نجات قطعی 5000 محکوم به اعدام داده است. بنابر قوانین مصوبه مجلس “تنها کسانی که با سلاح و مقادیر زیادی مواد مخدر دستگیر شده اند اعدام خواهند شد” و محکومیت بقیه به حبس اید تقلیل خواهد یافت

قدمی به جلوبود ولی سوالی که چرا باید با ممنوعیتی غیر قرآنی سود سرشاری برای قاچاقچی بوجود بیاوریم که بتواند رشوه و فساد در کنار خود ایجاد کرده و حتی حاضر باشد سلاح بدست گرفته و جان خود و حافظین قانون را به خطر بیندازد

اجتماع و شهروندان مالیات دهنده و قانونمند چرا باید هزینه دستگیری و زندان قانون شکنان را بپردازند؟ 

سالیانه حدود دو هزار نفراز نیروهای انتظامی ما در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر در حدود همین تعداد هم از قاچاقچیان کشته و مجروح میشوند و اعدام مجرمان مواد مخدر ایران را در لیست (بی افتخار) بیشترین اعدام های جهان قرار داده است

مرزبانان سنتی و عشایرایران نیز مثل نیروهای انتظامی در معرض فساد فراوان بخاطر سود و قیمت بالای قاچاق قرار دارند

قوانین خرافی ما از آنها قاچاقچی و کوله بر می سازند. ایران علاوه بر مصرف بالای داخلی در مسیر قاچاق مواد مخدر به اروپا قرار دارد

هزینه های اجرای قانون ضد آزادی و ضد قرآنی موجود بار اضافی بر دستگاه قضائی و اجرایی کشور گذارده و اگر هزینه های زندان ها را هم در نظر  گرفته و بیندیشیم  که چگونه مسلمانان ایران – افغانستان و سایر کشورهای اسلامی در این مسیر (به اروپا) بدون داشتن هیچگونه سندی قرآنی حتی تحریمی و یا مجازاتی در آن برای “پرهیزکاران” امکانات محدود و قرزندان خود را فدای مصرف اروپائیانی میکنند که در آنجایی که این مواد مصرف میشود و سختگیری چندانی وجود ندارد

داستان پدرخوانده

در یکی از شهرهای ایتالیا جوانی بود به نام آلفردو . آلفردو دکه کوچکی داشت که در آن عرق سگی میفروخت. او هر بطری عرق سگی را به قیمت دو لیره میفروخت. هزینه تولید عرق سگی چیزی حدود 1.8 لیره بود. برای همین آلفردو در ازای فروش هر بطری عرق سگی چیزی حدود 0.2 لیره سود میبرد. او در روز 200 بطری عرق میفروخت و لذا درآمدش روزانه 40 لیره بود و با این 40 لیره با مادرش به دشواری زندگی میگذرانید.

روزی از روزها دولت بنیتو موسولینی قانونی امضا کرد که در آن خرید و فروش عرق سگی ممنوع اعلام میشد. اینگونه بود که فردای آن روز ماموران پلیس به مغازه او هجوم آوردند و مغازه او را پلمپ کردند.
آلفردو بیچاره تنها و سرگردان به پارک پناه برد. او در پارک ناراحت و غمگین شروع به راه رفتن کرد و بر بخت بد خود بسی گریست و گریست . در حالی که سرش را به درختی تکیه داده بود داشت هق هق میزد و از زمین و زمان دل چرکین بود ، ناگهان یک نفر از پشت سرش گفت :
هی آلفردو! خوب شد پیدات کردم. بد جوری تو خماری موندم رفیق. امروز تمام عرق فروشی های شهر رو تعطیل کردند و من هم نمیدونم باید از کجا عرق گیر بیارم. تو چیزی تو خونه ات داری به من بدی ؟ من حاضرم به جای دو لیره ، بهت 10 لیره پول بدم.
آلفردو در بهت فرو رفت. سریع به خانه رفت و در زیر زمین به جست و جو پرداخت. تعدادی بطری عرق سگی پیدا کرد . یکی از آنها را در یک کیسه مشکی گذاشت و یواشکی دوباره به پارک برگشت و بطری را دست مشتری داد و ده لیره را گرفت. او در پایان به مشتری گفت :
اگه باز هم خواستی بیا همینجا. به دوستان قابل اعتمادت هم بگو. اسم رمز هم این باشه :
“آقا ببخشید ! شما دیروز بازی اینتر و یونتوس رو دیدید؟”
در روزهای بعد هم آلفردو به پارک میرفت. هر روز تعداد بیشتری پیدایشان میشد. در هفته اول مشتری های او به ده تن رسیده بود. در هفته دوم مشتری های او سی تن شده بودند. در آمد او کم کم روزانه به 200 لیره رسیده بود. او خانه ای جدید خرید. برای مادرش خدمتکار گرفت که لازم نباشد کار کند. با ویتوریا ی جوان نامزد کرد و برای او گردنبند طلا خرید. دوستان جدیدی پیدا کرد :
لئوناردو. کارلو . الساندرو
کم کم شهرتش فزونی گرفت طوری که پلیس از افزایش ثروت او مشکوک شد که نکند که او به صورت مخفیانه دارد عرق سگی میفروشد. این گونه بود که ماموری را برای تحقیقات روانه کرد.
مامور فردایش به اداره برگشت و گفت نه قربان . آلفردو هیچ قانون شکنی ای انجام نداده است
مامور دیگری را فرستاند و او هم همین را گفت . مامور دیگر هم همین را گفت و اینگونه بود که خیال رئیس پلیس راحت شد که مشکلی در کار نیست.
آن ماموران برای حق السکوت روزانه 5 لیره از آلفردو شیتیل میگرفتند و هر از گاهی هم از خود آلفردو عرق میخریدند. آلفردو در این مدت حسابی به این ماموران رشوه داد . کم کم خود رئیس پلیس هم شروع به رشوه گرفتن کرد.
گذشت تا اینکه بنیتو موسولینی به گسترش یک باند مافیایی در کشور مشکوک شد. او اختیارات سازمان جاسوسی را برای نفوذ در مافیا افزایش داد اما افسوس که دیگر دیر شده بود. آلفردو حتی افرادی را در بین خود مقامات فاشیست خریده بود که از قضا یکی از آنها رئیس اطلاعات موسولینی بود. این شخص از کل کشور برای آلفردو اطلاعات می آورد. مرتب هم موسولینی را در مورد مافیا گیج میکرد. در نهایت آلفردو با متفقین متحد شده و زمینه سقوط موسولینی را فراهم کرد. بعد از روی کار آمد نظام جدید ، نخست وزیران توسط آلفردو نصب و عزل میشدند. در واقع همه سیاستمداران فهمیده بودند که ” پدر خوانده ” کیست.
چند بار چند تن از سیاستمداران مستقل تلاش کردند که خرید و فروش عرق سگی را بار دیگر آزاد گرداندند اما همگی به شکل فجیعی ترور شدند.

عموم تصور میکنند که مافیا در فقدان قانون است که رشد میکند حال آنکه دقیقا جریان برعکس است. مافیا از قانون تغذیه میکند. منتهی یک قانون اضافی (نامناسب) هر جا قانون اضافه باشد مافیا آنجا است 

مطلب بالا از یک کانال تلگرام و بدون تایید و یا رد داستان آن – تنها برای مثالی ملموس در وجود پدرخوانده ها – صاحبان محموله های کولبران وشبکه  توزیع آن در سراسر کشور نقل شد
مفاسد دیگر چون مسافرت های تفریحی- مهاجرت ها و انتقال ارز بخاطر آن احتیاج به مقاله دیگری دارد

جامعه ای که با قانون گزاری سود و ثروت فراوان در اختیار “الفردو”ها میگذارد چگونه انتظار دارد بخشی از همان ثروت راه خود را به فساد باز نکند؟
ملتی با وجود کتاب مقدسی مشترک و قابل دسترس همگانی- چگونه فعالیت مدنی در حد تهیه یا امضای طوماری برای بازبینی قوانین ناکارآمد و جایگزینی آن با  قوانین قرآنی ندارد؟ ..آیا ما مردمی پرحرف و کم عمل هستیم؟
ظلم به ناپرهیزکاران هیچ- فرهیختگان فعال و دانشمندان قرآن که بتوانند “مصرف” از “معاملات” را برای پرهیزکاران تفکیک کنند کجا هستند؟

در سوره بقره آیه 275 در کنار تحریم ربا و مجازات اخروی آن که ربا خواران را در صورت عدم بازگشت (توبه)  سزاوار آتش میداند آزادی معاملات را در مقابل تحریم ربا قرار داده است
آیا خالق هستی و خرد مطلق جهان نمیتوانست معاملات خمر را استثنا قائل شود؟

یکی دیگر از آیاتی که ممکن است برخی از مسلمانان را به اشتباه در مورد معاملات خمر انداخته باشد فاجتنبو = پس دوری کنید و یا اجتناب کنید در آیه 90 سوره مائده (5) باشد پایین) 
کلمه “اجتناب” کلی گویی است. فرض بگیریم عقل کل جهان هستی تعارف با کسی نداشته و میداند کجا وارد جزئیات و کجا به کلی گویی اکتفا کند. دوری کردن برای کسی معاملات برای دیگری عدم شرکت در مجلس شرب و یا شرکت در مجلس بدون شرب خمر معنی دهد.

کجای قرآن اثری از مجازاتی چه  دنیوی (شلاق زدن) و یا چه اخروی برای مجازات معاملات خمر وجود ندارد

فرض این نگارنده بر آن است که قرآن بتنهایی و بدون نیاز به حدیث بشری کتابی کامل است و الله با نهایت دانش میداند کجا کلی گویی کرده و کجا وارد جزئیات شود. او همچنین میدانسته که هیچ مردمی در هیچ زمانی بطور یکپارچه دنبال هدایت آنهم از راه پرهیزکاری نخواهند بود و به هر حال خمر هم در جامعه (لا اکراه فی الدین = در دین اجباری نیست) برای خود مصرف کنندگانی خواهد داشت و به همبن جهت مومنان و پرهیزکاران را هم از تهیه و توزیع آن باز نگه نداشته است. دلیلی هم نیست که مومنان به  خود را از یک کار سود آوری که به هرحال وجود داشته و خواهد داشت نهی کند

فرض را بر این بگذاریم که او میدانسته هر ممنوعیت ی همراه خود جذابیتی به همراه دارد و وضع چنین قوانینی با ذات آزادی طلب بشر در تضاد است. دیگر این که اگر برخی پرهیزکاران نیز بدنبال رزق حسنه بخواهند چنین کنند و آن را اجتناب ندانند هرگز شراب تقلبی مسموم کننده نمیسازند. در مواد مخدر تقلب نکرده و قاطی نمیزنند و تهیه و توزیع آن (که به هر حال وجود خواهند داشت) بدست خوبان خواهد افتاد و نه خلافکاران

اگر با اصرار برخی تلاش بر تحریم شرعی معاملات آن برای مخاطبان قرآن پرهیزکاران میکنند با قاطعیت گفت که هیچگونه دستوری برای منع دیگران و به زور فرستادن شهروندان به بهشت موعود در قرآن وجود ندارد و هرکسی باید آزاد  باشد که با اراده  وخواست خود بر مبنای “پرهیز” هدایت بشود و یا نشود

 پرهیز” هر شخص پرهیزکار زمانی معنی و مفهوم و ارزش پیدا میکند که عدم پرهیز غیرقانونی نبوده و شخص در آزادی کامل و با اراده و خواست خود از آن “پرهیز” کند

پابلو اسکوبار هنگامی که در 44 سالگی در یک درگیری کشته شد به گفته مجله فوربس یکی از ثروتمندان بزرگ جهان با هفته ای چهارصد میلیون دلار درآمد و صاحب دهها جزیره و املاک بزرگ از آمریکا تا کلمبیا و سراسر آمریکای جنوبی  و توزیع کننده 80% از کوکائین هایی که در آمریکا مصرف میشود

وی علیرغم جنایات و خشونت های فراوان دستی پرسخاوت دررسیدگی به محرومان داشت. دهها استادیوم برای کلمبیا بخصوص شهری که وی از آن می آمد مدایین ساخت. به کلیسا و مراکز خیریه کمک میکرد و 25000 نفر در تشییع جنازه اش شرکت کردند. بسیاری او را نمودی از مسیح زنده خوانده و هنوز دهها مجسمه و عکس او مورد
ستایش دوستداران و هوادارانش است و او را رابین هود واقعی مردم میخوانن

وی از سرقت اتومبیل و سنگ قبر زندگی کاری خود را شروع کرده بود. اگر معاملات مواد مخدر آزاد بود آیا وی میتوانست به لقب سلطان مواد مخدر جهان و این ثروت افسانه ای دست پیدا کند؟

ال چاپو گوزمان از کارتل سینولوئا پس از فروپاشی کارتل مدایین جای خالی پابلو اسکوبار را به سرعت پرکرد. چهار فرار حیرت انگیز او از زندانهای مکزیک نشاندهنده نفوذ وی در دستگاههای اجرایی و سازمانهای زندانها در مکزیک می باشد.

غیرقانونی بودن مواد مخدر به خاطر گرانی قیمت آن به همراه خود فساد رشوه جنایت و خشونت می آورد. تا هنگامی که مصرف کننده آن وجود دارد و یک بسته یک کیلوگرمی در کلمبیا ششصد دلار و در مرز آمریکا تا 5000 دلار هم معامله میشود میتوان انتظار فساد و خشونت و جنایت در این مسیر طولانی و در همه سطوح دولتی و غیر دولتی داشت. سلطان مواد مخدر بودن. معاقیت های مالیاتی و همه ثروت های افسانه ای را خود ما جوامع بشری برای این افراد قانون شکن فراهم میکنیم

در دهه 1930 مصرف مشروبات الکلی در آمریکا غیر قانونی شد ولی پس از توجه به بالارفتن مصرف و رشد مافیا بخاطر سود زیاد آن در غیرقانونی بودن و رواج خشونت برای تهیه و توزیع آن دوباره قانونی اعلام شد. امروزه در جهان غرب اعتیاد با تکیه برعوامل پزشکی ژنتیکی و روانی ممنوعیت قانونی بتدریج جرم زدایی شده و بجای هزینه های سرسام آوردستگاه قضایی و زندان ها مقدار بسیار کمتری هزینه آمارگیری پیشگیری و درمان اعتیاد میشود. آیا جامعه مدنی ایران فعالانی به اندازه و قامت فعالان جوامع مدنی غربی دارد و یا همه منتظر اقدامی ویا تغییری از بالا (مسئولان) هستند؟

Pin It on Pinterest